Zima już opuszcza nas… wkrótce wiosna

Uczniowie klas I-III mieli możliwość metodą „Porannego kręgu” czyli wielozmysłowo poznać pojęcie „zima” poprzez dotykanie, patrzenie, wąchanie, smakowanie. Zmysły to podstawa rozwoju każdego człowieka, bowiem dostarczają one informacji o otaczającym nas świecie, wpływając na proces uczenia się i poznawania.

Każda pora roku kojarzy nam się z kolorem, smakiem, obrazem, zapachem. Metoda Porannego Kręgu przypisuje każdej z pór roku inną symbolikę: to tu kalendarz narzuca kolor, żywioł, smak, zapach, bodźce wzrokowe, słuchowe, wystrój sali – czyli wszystko czym można stymulować uczniów.

Do zimy przypisany jest:
– kolor: biały, błękit – przypominający zimowy chłód – ale i będący kolorem ciszy i spokoju.
– zapach: mięty – działa uspokajająco, wzmacniająco i rozluźniająco, oczyszcza drogi oddechowe. Uczniom szczególnie podobało się wąchanie mięty, smarowanie olejkami – choć początkowo część z nich trzymała się na dystans – ale po pewnym czasie wszyscy byli rozluźnieni, zrelaksowani a nawet śpiący – tych też nie zabrakło…
– dotyk: masaż dłoni olejkiem miętowym.
– słuch: dzwonki i trójkąt.
– smak: pastylki (cukierki) miętowe, mięta w doniczce.

Każda porę roku charakteryzuje inny żywioł.
Zimę – oczywiście woda. Uczniowie z zaciekawieniem uczestniczyli w kolejnym etapie projektu „Zima” realizowanego Metoda Porannego Kręgu.
Poznali 3 stany skupienia wody:
– stały – gdzie dotykając lodu doświadczyli tego, że jest zimny, śliski i mokry.
– ciekły – gdzie wszyscy przelewając, dolewając i barwiąc wodę, próbowali swoich siło jako mali chemicy. Wspólnie wykonywali różne doświadczenia, rozpuszczali w wodzie różne substancje, sprawdzali co tonie a co pływa w wodzie – po czym wyciągali wnioski, o których razem rozmawiali…
– gazowy – poznali obieg wody w przyrodzie – zaczynając od parującej, gorącej wody…

Podczas tak realizowanych zajęć, spotkania, wszyscy cieszyli się ze wspólnego przebywania z rówieśnikami, bycia w grupie, swobodnego działania, obserwowania sali przypominającej zimę, wszystkie jej aspekty. Radość wspólnego odbierania wrażeń i działania, bycia razem i w tej samej sytuacji, budowania poczucia radości, wzajemnego zaufania i bezpieczeństwa stała się niezapomnianą chwilą, o której długo jeszcze rozmawiali wszyscy uczestnicy zajęć.

Organizatorzy projektu:
Hanna Kamińska, Monika Więcka

Używamy ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Kontynuowanie przeglądania naszego serwisu bez zmiany standardowych ustawień przeglądarki traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Dowiedz się więcej...Rozumiem i zgadzam się